11.12.24
Spørsmålet var om transaksjoner med bonuspoeng i et lojalitetsprogram var omfattet av omsetningsbegrepet etter merverdiavgiftsloven § 1-3 bokstav a.
Innsender skulle etablere en lojalitetsplattform basert på A-poeng, som medlemmene kunne opptjene ved kjøp av varer og tjenester. Poengene kunne brukes til å kjøpe varer og tjenester fra leverandører som var del av lojalitetsplattformen. En utstedende partner kunne utstede sine poeng til sine kunder dersom kunden selv var medlem av lojalitetsplattformen og kjøpte varer eller tjenester hos partneren. Medlemmene kunne så betale med poeng for varer og tjenester hos samme partner eller andre partnere som da ville være en innløsende partner.
Når et medlem opptjener poeng ved kjøp hos en utstedende partner (B), utsteder selskapet (A) poengene basert på informasjon fra partneren, som deretter kompenserer A for poengenes baseverdi.
Innsender stilte i denne forbindelse to spørsmål: Spørsmål 1 var hvorvidt A skulle oppkreve merverdiavgift på poengenes baseverdi ved salg til utstedende partnere, mens spørsmål 2 var hvorvidt B skulle oppkreve merverdiavgift på poengene ved salg til A når poengene ble brukt som betalingsmiddel.
Sekretariatet vurderte spørsmålene samlet. Sekretariatet mente at bruk av bonuspoeng for kjøp av varer og tjenester var omsetning etter merverdiavgiftslovens forstand. Bonuspoengene hadde "en klar nytteverdi for partene som nettopp omsettelige rettighetsposisjoner og som innsatsfaktor i markedsføringsaktiviteter og som en avgjørende brikke i lojalitetsprogrammet". Innsender mente at bonuspoengene var et betalingsmiddel og at poengene måtte anses som "multi-purpose vouchers", hvor varen eller tjenesten ikke anses å være levert før mottakeren innløser varen eller tjenesten. Sekretariatet mente at denne transaksjonen med endelig forbruker eller medlem ikke var til vurdering, og at vurderingen gjaldt transaksjonsleddet mellom selskapet og de utstedende og innløsende partnere. Sekretariatet mente at bonuspoengene ikke kunne sammenlignes med gavekort, som anses som et "multi-purpose voucher", fordi bonuspoengene ikke hadde en klar monetær verdi til forskjell fra et gavekort.
På bakgrunn av ovennevnte ble det konkludert med at begge transaksjonene skissert i spørsmål 1 og 2 var avgiftspliktig omsetning.
Sist oppdatert 05.05.25