30.01.24
Saken gjaldt spørsmålet om det skal betales engangsavgift på motorkjøretøy. I det aktuelle saksforholdet hadde Oslo Fasade AS innmontert bakseter i andre seterad foran beskyttelsesveggen som var montert bakerst i kupeen i kjøretøy registrert som varebil i klasse 2.
Saken gjaldt spørsmålet om innmonteringen av bakseter medførte at kjøretøyet ble omklassifisert fra varebil til personbil jf. forskrift om endring av motorvogners avgiftsmessige status § 2 nr. 1 bokstav c. Etter bestemmelsen foreligger en avgiftsmessig statusendring fra varebil klasse 2 til personbil når det "i godsrommet er fast setearrangement egnet for persontransport". Videre presiseres det at setearrangementet regnes som fast når det enten er «direkte festet i kjøretøyets karosseri, gulv eller skillevegg» eller «det er sikret mot forskyvning ved tilpassing eller ved hjelp av braketter, bøyler, beslag eller lignende festeanordninger".
Retten konkluderte med at kjøretøyet hadde endret status fra varebil til personbil. Retten viste til at seteraden var direkte festet i karosseriet og dermed utgjorde et fast setearrangement etter forskriftens ordlyd. Retten fant også at seterraden var egnet for persontransport. Det ble ikke ansett som avgjørende at det ikke var satt inn setebelter, det ble vist til at ordlyden i bestemmelsen ikke gir grunnlag for å sette som vilkår at alle kjøretøytekniske krav må være oppfylt.
Videre ble det ikke ansett relevant å vurdere om seteraden faktisk hadde blitt brukt til persontransport. Endelig vurderte retten at det ikke hadde betydning at seteraden kun ble brukt til å frakte et vindu den aktuelle dagen for kontroll og deretter ble fjernet fra kjøretøyet.
Retten konkluderte følgelig med at vilkårene i forskrift om endring av motorvogners avgiftsmessige status § 2 nr. 1 bokstav c var oppfylt.
Skattepliktige ble også ilagt tilleggsskatt i medhold av skatteforvaltningsloven § 14-3 første ledd.
Sist oppdatert 31.07.24