19.03.21
Saksforholdet var at selskapet New Wave Norway AS opererte som importør og grossist i det norske markedet. New Wave-konsernet var organisert slik at hvert varemerke («konsept») ble forvaltet av egne datterselskaper. New Wave Norway AS skulle betale konseptavgift til morselskapet New Wave Group AB som videreførte konseptavgiften til datterselskapene. Konseptavgiften var vederlag til datterselskapene for tjenester knyttet til produktutvikling og utarbeiding av markedsføringsmateriell.
Saken gjelder spørsmål om konseptavgiften inngår i tollverdien etter tollovens § 7-10 ved New Wave Norway AS import av varer. Lagmannsretten svarte benektende på dette. Det ble vist til at det var tale om konserninterne betalinger for tjenester ytt mellom konsernselskaper og at selgerne av varene ikke hadde tilknytning til konsernet. Det ble videre vist til at det ikke var holdepunkter for at betalingene – direkte eller indirekte – hadde blitt videreført til selgerne. At markedsføringsaktivitetene formodentlig ville bidra til økt salg, og derved indirekte vil kunne være en fordel for selgerne, kunne klart ikke innebære at betalingene skulle inngå i tollverdien.
Sist oppdatert 27.01.22