03.05.22

Uttalelsen er foranlediget av Skattedirektoratets brev datert 26. mars 2020 hvor Skattedirektoratet redegjør for et vedtak fra Skatteklagenemnda av 18. september 2019 (NS 107/2019) om avgiftsplikt for internasjonale cruise og gjennomfart etter mval. § 6-28 fjerde ledd, samt Finansdepartementets tidligere uttalelse om temaet til Virke av 19. april 2004. Finansdepartementet forstår Skattedirektoratets brev dithen at det tilsynelatende er en motstrid mellom mval. § 6-28 fjerde ledd om rundreiser innenfor merverdiavgiftsområdet ut over 24 timer og Finansdepartementets uttalelse fra 2004 om at cruiseskip på gjennomfart i norsk merverdiavgiftsområde som del av et internasjonalt cruise ikke driver avgiftspliktig virksomhet med persontransport i Norge.

Finansdepartementet viser til at begrepene "internasjonalt cruise" og "gjennomfart" må ses i sammenheng, slik at dette ikke omfatter cruise som starter eller slutter innenfor norsk merverdiavgiftsområdet. Dette innebærer at det skal beregnes merverdiavgift etter mval. § 3-1, jf. § 6-28 fjerde ledde for cruise som starter eller slutter innenfor merverdiavgiftsområdet, dersom det foreligger en rundreise med varighet ut over 24 timer i merverdiavgiftsområdet.

Med henvisning til Finansdepartementets uttalelse fra 2004, presiserer departementet at denne gjaldt internasjonale cruise på "gjennomfart" i Norge og at internasjonale cruise på slik gjennomfart vil være avgiftsfritt. Uttalelsen gjaldt altså ikke internasjonale cruise generelt, slik uttalelsen synes å ha blitt forstått i praksis.

Finansdepartementet uttaler at det må vurderes konkret om det internasjonale cruiset omfattes av avgiftsplikten eller er avgiftsfri. Det påpekes at persontransporten knyttet til internasjonale cruise i utgangspunktet vil ha en fjernere tilknytning til norsk merverdiavgiftsområde, enn cruise hvor persontransporten starter eller avsluttes i Norge og virksomhetens nasjonalitet normalt ikke har betydning for vurderingen av avgiftsplikten for internasjonale cruise. Relevante momenter vil være hvordan det enkelte internasjonale cruiset gjennomføres, herunder at det normalt må være innom flere land på reisen, lengden på oppholdet i land på det enkelte sted, lengden på opphold i norsk merverdiavgiftsområde, omfanget av anløpssteder i Norge med mulighet for passasjerene til å gå i land, mv.

Avslutningsvis presiserer departementet at i tilfelle denne fortolkningsuttalelsen innebærer en innstramming av praksis i næringen for når internasjonale cruise anses avgiftspliktig, har departementet ingen innvendinger til at uklarheten som følge av forståelsen av uttalelsen fra 2004 vektlegges i totalvurderingen av om spørsmålet skal tas opp etter skatteforvaltningsloven § 12-1 annet ledd.

Sist oppdatert 16.02.23

Ta kontakt hvis du ikke har tilgang til kilden