23.02.24

Uttalelsen er en oppfølging av Skattedirektoratets uttalelse om rekkevidden av mval. § 3-9 første ledd av 12. februar 2024.

Juridisk stab i skatteetaten viser til at det er naturlig å anta at kommunene vil ønske å rette overfor eiere av fyringsanlegg som fremmer krav om tilbakebetaling av uriktig oppkrevd merverdiavgift. Det vises til at brukerdialog er nærmest til å håndtere slike saker, og at juridisk stab derfor bare kort gir uttrykk for hvordan regelverket oppfattes.

Det vises til at skattekontoret kan endre uriktige fastsettinger, herunder tilbakeføre fradragsført inngående merverdiavgift, jf. skatteforvaltningsloven § 12-1 første ledd. Før kommunenes egenfastsettinger tas opp til endring etter skatteforvaltningsloven § 12-1 første ledd, skal skattekontoret vurdere om det er grunn til det. I tillegg til skattepliktiges forhold, er det relevant å vurdere den tid som er gått, spørsmålets betydning og sakens opplysning, jf. skatteforvaltningsloven § 12-1 annet ledd.

Ved lojalt å innrette seg, har kommunene mistet muligheten til å oppnå kompensasjon for merverdiavgift på anskaffelser som er til bruk i kompensasjonsberettiget virksomhet, jf. merverdiavgiftskompensasjonsloven § 10. Videre antar juridisk stab at kommunene ved fremtidig gebyrfastsettelse, ikke kan medta beløp som knytter seg til eventuell retting av fradragsført inngående merverdiavgift, jf. selvkostforskriften §§ 2, 4 og 7. Fra statens ståsted, kan en se det slik at den uriktige fradragsføringen i stor grad samsvarer med det som ville blitt utfallet dersom kommunene hadde mottatt kompensasjon etter merverdiavgiftskompensasjonsloven.

Slik juridisk stab tolker skatteforvaltningsloven § 12-1 annet ledd, er det i dette tilfellet ikke grunn til å endre kommunenes uriktige fradragsføring av inngående merverdiavgift på anskaffelser til bruk i omsetning som gjelder feiing og tilsyn med fyringsanlegg.

Sist oppdatert 26.03.24

Ta kontakt hvis du ikke har tilgang til kilden