Saken gjelder klage over BFU behandlet av Skattedirektoratet.

Saksforholdet er at et selskap planlegger å oppføre 24 omsorgsboliger der målgruppen er eldre med behov for heldøgns helse- og omsorgstjenester. Boligene vil bli utformet slik at kommunen kan yte heldøgns helse- og omsorgstjenester, og slik at disse vil være tilknyttet en 24-timers alarmsentral, som gir beboerne mulighet for kontakt med kommunalt ansatte. Personalbasen som skal brukes av kommunen til denne tjenesteytingen er allerede etablert ca 200 meter unna boligene. Det er videre en forutsetning for prosjektet at det utløser rett til tildeling av investeringstilskudd fra Husbanken.

Selskapet skal være byggherre for oppføringen av omsorgsboligene og tilhørende fellesarealer, og ved ferdigstillelsen skal selskapet selge hele leilighetsbygget med tilhørende fellesarealer til et borettslag stiftet av selskapet. Selskapet skal deretter selge samtlige andeler i borettslaget, og derved boligene, til personer med vedtak om heldøgns helse- og omsorgstjenester jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 første ledd nr. 6 bokstav a. Dette innebærer at det er kommunen som utpeker/tildeler boligene til kvalifiserte brukere, og dermed kommunen som i praksis bestemmer hvilke kvalifiserte brukere som skal få mulighet til å kjøpe andeler/boliger i borettslaget. Dersom boligene ikke skulle bli solgt, er boligene, som en sekundær løsning, tenkt leid ut til kvalifiserte brukere.

Skattedirektoratet legger innledningsvis til grunn med henvising til Høyesteretts dom 19. februar 2010, Stiftelsen Utleieboliger i Alta (UBA), Skattedirektoratets fellesskriv 7. juni 2010 og Merverdiavgiftshåndboken 2025, side 1114 at det vil kunne foreligge rett til kompensasjon for private virksomheters utleie/salg av boliger til den enkelte beboer, også der slikt salg skjer ved at utbygger selv stifter et borettslag som utbygger selger boligene til.

Det springende punkt i saken er er derfor om boligene, som ikke er tilrettelagt som et heldøgns helse- og omsorgstilbud i form av tilhørende vaktrom/base for helse- og omsorgspersonell, gjør at det likevel ikke er grunnlag for å innrømme kompensasjon. Skattedirektoratet kom, som skattekontoret, til at det ikke forelå grunnlag for merverdiavgiftskompensasjon fordi kravene knyttet til egen personalbase som følger av praksis, særlig UBA, Finansdepartementets fortolkningsuttalelse 17. februar 2023 og to saker fra Sivilombudet, ikke var oppfylt i saken.

Group 26 Created with Sketch.
Ta kontakt hvis du ikke har tilgang til kilden