30.08.22
Skatteklagenemndas avgjørelse av 30. august 2022 (SKNS1-2022-51)
Saken gjelder et selskaps føring av negativ omsetning i en tilleggsmelding og krav om tilbakeført merverdiavgift. Bakgrunnen for tilleggsmeldingen var at omsetningen gjaldt salg som opprinnelig og uriktig var beregnet med merverdiavgift. Omsetningen gjaldt salg til privatpersoner. Spørsmålet i saken var om selskapet kunne få tilbakebetalt denne uriktig oppkrevd merverdiavgiften, jf. mval. § 11-4 første og tredje ledd, herunder om det forelå særlige forhold som tilsi at kravet om retting overfor kjøper kunne fravikes, jf. skatteforvaltningsforskriften § 9-4-2 første ledd.
Skatteklagenemnda var enig med sekretariatets innstilling om å ta klagen til følge.
Etter mval. § 11-4 første ledd skal mva som uriktig er oppkrevd i salgsdokument betales til Skatteetaten. Denne betalingsplikten gjelder både der det er beregnet for mye merverdiavgift og der det er beregnet merverdiavgift til tross for at salget var omfattet av et fritak eller unntak fra avgiftsplikten. Betaling kan unnlates dersom salgsdokumentet er rettet overfor kjøperen, jf. mval. § 11-4 tredje ledd og skatteforvaltningsforskriften § 9-4-2. Videre følger det av forskriften at skattemyndighetene kan fravike vilkåret om retting ved "særlige tilfeller".
Forhold som talte for at dette være et særlig tilfelle var etter sekretariatets vurdering at selskapet ikke hadde oppkrevd mva på en illojal måte eller oppnådd noen uberettiget vinning i det mva som var fakturert, også var betalt til skatteetaten. Staten kunne heller ikke anses å lide noen tap i det alle salgene var til privatpersoner uten fradragsrett. I vurderingen av om det var "umulig eller uforholdsmessig vanskelig" å gjennomføre en retting slik forskriften som et utgangspunkt krevde, la sekretariatet vekt på at det her var tale om salg til ca. 1700 kunder og det var ikke utstedt fakturaer, som enkelt kunne identifisere kundene. Sekretariatet fant heller ikke at selskapet ville sitte igjen med noen merverdiavgiftsfordel selv om kundene ikke fikk tilbakebetalt merverdiavgiften som selskapet uriktig hadde fakturert dem for. Bakgrunnen for dette var at selskapet hadde fakturert sine kunder for et beløp inkludert mva, som tilsvarte det beløpet selskapet etter avtalen med sin leverandør skulle fakturert kundene for uten mva. Det var derfor heller ikke grunnlag for noen avkorting av tilbakebetalingskravet.
Sist oppdatert 04.11.22