23.08.23

Saken gjelder klage på BFU. Spørsmålet i saken er hvorvidt A kommune kan oppkreve anleggsbidrag (refusjon) fra B AS uten utgående merverdiavgift for opparbeidelse av infrastruktur (sikrings- og stabiliseringstiltak mot kvikkleire). Skattekontoret konkluderte i BFUen med at A kommune skal beregne merverdiavgift ved oppkreving av anleggsbidrag fra B AS som vederlag for utføring av sikrings- og stabiliseringstiltak.

Saksforholdet var at A kommune vurderte å være byggherre knyttet til nødvendige stabiliserings-/sikringstiltak for et større område x hvor det var avdekket store områder med kvikkleire. BFU-forespørselen gjaldt adgangen til å benytte anleggsbidragsmodellen ved at A kommune hadde rett til mva-kompensasjon knyttet til kostandene de påføres som byggherre for stabiliserings- /sikringstiltakene samtidig som de kan belaste B AS for et anleggsbidrag uten tillegg av mva.

Nemnda tok klagen til følge og kom til at A kommune ikke skal beregne merverdiavgift av anleggsbidrag (refusjonsbeløp) som kreves av B AS for dekning av opparbeidelse av infrastrukturen (sikrings- og stabiliseringstiltakene).

Nemnda la i sin vurdering til grunn at den særskilte praksis som har etablert seg på merverdiavgiftsområdet for anleggsbidrag kommer til anvendelse fordi A kommune, som presisert i inngitt faktum, har hjemmel i lov til å kreve refusjon/kostnadsdekning for de infrastrukturtiltak som planlegges gjennomført. Selv om det ikke var omtvistet i saken la nemnda også vekt på, som presisert i inngitt faktum, at kommunen skal være kontraktspart overfor entreprenør (byggherre), oppføringen skjer for kommunens regning og risiko, entreprenør utsteder faktura til kommunen og kommunen bokfører anskaffelsene som også blir kommunens eiendom etter hvert som arbeid og avgift påløper.

Sist oppdatert 03.01.24

Group 26 Created with Sketch.
Ta kontakt hvis du ikke har tilgang til kilden