22.09.22

Skatteklagenemndas avgjørelse av 22. september 2021 (SKNS1-2021-82)

Saken gjelder klage på Skattedirektoratets BFU om virksomheten i planlagt organisering med tomteutvikling i en fellesregistrert enhet vil medføre plikt til å beregne uttaksmerverdiavgift etter mval. § 3-22 annet ledd.

Saksforholdet var at innsender, som drev virksomhet innenfor utvikling og salg av tomter, så på muligheter for en reorganisering av virksomheten. Den tiltenkte strukturen var at tomtene istedenfor å være eiet av innsender, skulle eies av egne heleide single purpose selskaper (SPV'er). SPV'ene skulle innlemmes i innsenders eksisterende fellesregistrering i perioden fra det enkelte SPV overtok eiendomsretten til sine tomter og frem til bygging skulle igangsettes. Tomteutviklingstjenester med prosjektering og regulering av tomtene samt forhåndssalg, som skulle leveres av innsender i denne perioden, ville da være tjenester levert i fellesregistrering og uten mva. Når tomtene var ferdig utviklet og før de fysiske byggearbeidene igangsettes, skulle så SPV'ene tas ut av fellesregistreringen. Arbeider på tomtene skulle da som et utgangspunkt bli utført av SPV'et som byggherre, og tjenester levert av innsender skulle faktureres i henhold til armlengdes vilkår og inkludert mva.

Anmodningen ble overført til Skattedirektoratet for behandling, og Skattedirektoratet kom til at virksomheten i planlagt ny organisering med tomteutvikling i den fellesregistrerte enheten ville medføre plikt til å beregne uttaksmerverdiavgift etter mval. § 3-22 annet ledd.

Med henvisning til mval. § 3-22 annet ledd, viser sekretariatet til utgangspunktet om at både fysiske og ikke-fysiske tjenester knyttet til oppføring av bygg vil kunne omfattes av uttaksplikten. Når det gjelder de ikke-fysiske tjenestene, må disse ha tilstrekkelig tilknytning til fysiske arbeider vedrørende "oppføring av … bygg" for å omfattes av uttaksbestemmelsen. Tomteutviklingstjenestene saken gjelder, skulle leveres innenfor samme avgiftssubjekt (fellesregistreringen) som selskapene hvor fysisk oppføring av bygg senere skulle finne sted, og med et formål om å klargjøre en konkret tomt hvor en av avgiftssubjektets deltakere skal oppføre boliger for salg. Dette innebar, etter sekretariatets oppfatning, at det er en tilstrekkelig og klar tilknytning mellom tomteutviklingstjenestene og de fysiske arbeidene, og at tjenestene dermed omfattes av uttaksplikten. At SPV'ene skulle meldes ut av fellesregistreringen før den fysiske byggestarten, har ingen betydning fordi tomteutviklingstjenestene uansett har en direkte tilknytning til en fremtidig oppføring av boliger som vil finne sted i SPV'ene som inngikk i fellesregistreringen på utførelsestidspunktet. Sekretariatet legger til at uttaksplikten imidlertid må avgrenses mot tilfeller ved planlagt utfisjonering eller innmatsalg av ferdig regulert tomt til eksterne utbyggere.

Skatteklagenemnda var enig i sekretariatets innstilling om ikke ta saken til følge med flertall 3-2. Mindretallet var av en oppfatning at selskap som utvikler tomter for salg ikke er i uttaksposisjon, ref. BFU 18/2008. Mindretallet viser til at formålet til fellesregistreringen er å utvikle tomter, og på tidspunktet for eventuell oppføring av boliger var ikke SPV'ene lenger en del av fellesregistreringen, men egne avgiftssubjekter.

Sist oppdatert 16.02.23

Group 26 Created with Sketch.
Ta kontakt hvis du ikke har tilgang til kilden