30.11.23
Uttalelsen gjelder spørsmål om avtale om anleggsbidrag og merverdiavgiftskompensasjon.
Bakgrunnen for anmodning om veiledende uttalelse var at det i forbindelse med utbygging av nytt sykehusområde for Stavanger Universitetssykehus på Ullandhaug i Stavanger, oppstod behov for etablering av ny løsning for håndtering av overvann fra området. Det var opprinnelig planlagt å lede overvannet bort ved nedlegging av kulvert i tidligere Grannesbekken som når går i rør og ut i Hafrsfjorden. Grunnet pålegg fra aktuelle fagmyndigheter var det etter det opplyste imidlertid fastsatt at Grannesbekken ville bli åpnet og at overvannet i stedet vil bli ledet fra kulvert og ut i et åpent og naturbasert bekkeløp til fjord. For kommunen ville derfor det åpne vannløpet utgjøre et substitutt for nedlegging av kulvert til sjø og det åpne vannløp vil utgjøre en integrert del av kommunens overvannsnett. Kommunen ville være byggherre for anlegging av det åpne vannløp, kontrakter med entreprenører ville bli inngått mellom kommunen og entreprenør og fakturering fra entreprenør ville bli gjort til kommunen.
Stavanger kommune var av den oppfatning at kostnadene fullt ut knyttet seg til kommunens avgiftspliktige vann- og avløpsvirksomhet, og således ga grunnlag for fradrag for merverdiavgift. Kommunen var også av den oppfatning at anleggsbidragene fra Helse Stavanger HF (utbygger) kunne faktureres uten merverdiavgift.
Skattekontoret kom til at kommunen ikke ville ha rett til fradrag for inngående merverdiavgift på utgifter til å lede bort overvann jf. mval. § 8-1, men at kommunens kostnader med gjenåpning av bekkeløpet måtte anses å høre naturlig inn under kommunens virksomhetsområde som del av kommunens overvannsnett og at kommunen derfor ville ha rett til kompensasjon for merverdiavgiften på arbeidet med etablering av bekkeløpet jf. merverdiavgiftskompensasjonsloven §§ 3 og 4.
Når det gjaldt anleggsbidraget viste skattekontoret til at utbygger etter avtalen skulle betale kommunens samlede utgifter til bygging av og nedlegging av innretninger for overvann i tillegg til et administrasjonsgebyr på 4 % av kostnadene. Skattekontoret viste til at kommunens krav om tilbakebetaling av kommunens utgifter til opparbeidelse av kommunal infrastruktur som veg, vann og avløp, i hovedregelen ikke anses som vederlag for avgiftspliktig omsetning, under henvisning til Merverdiavgiftshåndboken 19. utgave 2023 side 83. Når det gjaldt administrasjonsgebyr på 4 % som inngår som del av anleggsbidraget, viste skattekontoret til at det avgjørende for vurdering av avgiftsplikten er i hvilken utstrekning oppkreving av administrasjonsgebyret er hjemlet i lov jf. nevnte uttalelse i Merverdiavgiftshåndboken.
Sist oppdatert 26.03.24