06.10.22
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 ble fremmet 6. oktober 2022. Budsjettforslaget inneholder bl.a. følgende sentrale forslag til endringer i avgiftsregelverket:
Økning av avgifter på elbil
Regjeringen foreslår å innføre merverdiavgift på elbiler som koster mer enn kr 500 000 fra 1. januar 2023. Merverdiavgiften skal beregnes med 25 % av den delen av kjøpesummen som overstiger kr 500 000. Merverdiavgiften på en bil som koster kr 600 000 vil dermed eksempelvis utgjøre kr 25 000. For å sikre likebehandling mellom kjøp og leasing, foreslår regjeringen at det innføres avgiftsplikt ved leasing av elbiler som koster mer enn kr 500 000. Avgiftsbeløpet vil beregnes etter en særlig formel.
Regjeringen foreslår å innføre en ny vektkomponent i engangsavgiften for personbiler fra 1. januar 2023, herunder elbiler. Forslaget innebærer at det skal beregnes avgift med 12,5 kroner per kg som overstiger 500 kg. Engangsavgiften vil da utgjøre ca. 17 500 kroner for en elbil med gjennomsnittsvekt på 1 900 kg.
Regjeringen forslår å innføre full omregistreringsavgift for elbiler fra 1. januar 2023.
Omtvistede krav - utsatt betaling av merverdiavgift
Finansdepartementet sender samtidig med fremleggelsen av budsjettet på høring et forslag om å endre tidspunktet for tidfesting av merverdiavgift på omtvistede krav som springer ut av tilvirkningskontrakter, herunder i bygg- og anleggsbransjen. Det tas sikte på at ordningen trer i kraft fra 1. januar 2023.
Av dagens regelverk følger det at selger skal tidfeste merverdiavgiften i den termin faktura for salget utstedes. Det er uten betydning for tidfestingen om fakturaen faktisk blir betalt. Nåværende regelverk innebærer at leverandører av varer og tjenester kan bli nødt til å rapportere og betale merverdiavgift på krav som oppdragsgiveren bestrider og nekter å betale (omtvistede krav). Dette gir leverandørene en likviditetsbelastning.
Forslaget som departementet nå sender på høring innebærer at omtvistede krav som har sitt grunnlag i tilvirkningskontrakter kan utsettes til tvisten er avklart eller kravet er betalt. Leverandører som ikke får betalt på grunn av tvist med oppdragsgiveren, må som følge av forslaget ikke betale merverdiavgiften til staten før det er avklart om de får betalt. Dette vil redusere likviditetsbelastningen for leverandøren.
Utvidelse av avgiftsplikten på salg av fjernleverbare tjenester
Utenlandske selskaper som leverer såkalte ikke-elektroniske "fjernleverbare tjenester" (f. eks. rådgivning) til forbrukere i Norge slipper i dag å beregne og betale merverdiavgift av omsetningen. Regjeringen foreslår nå å innføre avgiftsplikt på utenlandske tilbyderes omsetning av denne typen tjenester. Formålet er å legge til rette for like konkurransevilkår mellom norske og utenlandske tilbydere, samt å utnytte Norges beskatningsrett for denne typen tjenesteomsetning. De utenlandske tilbyderne vil kunne benytte en forenklet registrerings- og rapporteringsordning (VOEC-ordningen). Endringene skal tre i kraft fra 1. januar 2023.
Avvikling av avgiftsfritaket for elektroniske nyhetstjenester
Regjeringen foreslår å avvikle fritaket for omsetning av elektroniske nyhetstjenester fra 1. januar 2023. Forslaget innebærer bl.a. at nyhetsformidling på TV blir avgiftspliktig. Avgiftsfritaket for salg av fysiske og elektroniske aviser beholdes uendret.
Økt elavgift for datasentre
I 2016 ble det innført redusert sats i elavgiften for datasentre. Det foreslås nå at denne ordningen avvikles, slik at datasentrene må betale alminnelig sats fra 1. januar 2023. I dag er den reduserte satsen på kr 0,546 øre/kWh, mens den alminnelige satsen er 8,91 øre per kWh for 1. januar til 31. mars og 15,41 øre per kWh for 1. april til 31. desember.
Regulering av tollrepresentant
Lov om inn- og utførsel av varer (vareførselsloven) og lov om tollavgift (tollavgiftsloven) ble vedtatt av Stortinget 8. mars 2022 og trer i kraft fra 1. januar 2023. De to lovene erstatter dagens lov om toll- og vareførsel (tolloven).
I statsbudsjettet for 2023 foreslår Finansdepartementet at regler om bruk av tollrepresentant inntas i vareførselsloven og tollavgiftsloven, og at tollrepresentantens og den representertes ansvar for tollavgift klargjøres i tollavgiftsloven. Formålet er å redusere risikoen for tvister mellom de private partene (eksempelvis importør og speditør). Forslagene er ment som en klargjøring av gjeldende rett, og er ikke ment å innebære materielle endringer. Endringene skal tre i kraft 1. januar 2023.
Sist oppdatert 06.10.22