04.07.22

Skattedirektoratets prinsipputtalelse av 4. juli 2022.

Skattedirektoratet har avsagt en prinsipputtalelse som gir veiledning om kommunenes adgang til å kreve merverdiavgiftskompensasjon på kostnader til oppføring og drift av svømmeanlegg.

Etter merverdiavgiftskompensasjonsloven § 3 har kommunene krav på kompensasjon av merverdiavgift som påløper ved kjøp av varer og tjenester. Etter § 4 nr. 4 har kommunene ikke krav på kompensasjon på anskaffelser knyttet til kommunal aktivitet som utgjør "økonomisk aktivitet", når denne aktiviteten kan være i konkurranse med virksomheter som ikke er kompensasjonsberettigede. Finansdepartementet avga 18. desember 2020 en uttalelse der man ga veiledning om kommunenes adgang til å kreve kompensasjon for anskaffelser knyttet til kommunale svømmeanlegg. Skattedirektoratets uttalelse 4. juli 2022 gir nærmere praktisk veiledning til Finansdepartementets uttalelse.

Temaet i Skattedirektoratets uttalelse er i hvilken utstrekning en kommunes har krav på kompensasjon på kostnader til oppføring og drift av svømmeanlegg, eller om kravet på kompensasjon er avskåret etter kompensasjonsloven § 4 nr. 4. Kommunale svømmehaller benyttes for ulike formål, hvorav noen klart er kompensasjonsberettigede. Dette gjelder bl.a. kommunens aktivitet med å tilby lovpålagt svømmeundervisning til barn og ungdom. Samtidig tilbyr mange kommuner et bredere publikum tilgang til svømmehallene mot betaling. Denne omsetningen er unntatt fra merverdiavgift etter mval. § 3-8 første ledd, og vil medføre at kommunene kan oppnå et konkurransefortrinn sammenlignet med private aktører som ikke har krav på fradrag. Skattedirektoratets uttalelse gir nærmere veiledning om i hvilken utstrekning kommunenes aktivitet med å tilby publikum adgang til kommunale svømmehall mot betaling, er en form for virksomhet som rammes av konkurransebegrensningsregelen i kompensasjonsloven § 4 nr. 4.

Merverdiavgiftskompensasjonsloven § 4 nr. 4 oppstiller to vilkår for at kommunens krav på kompensasjon skal være avskåret. For det første at kommunen utøver en "økonomisk aktivitet" (vilkår 1). For det andre at aktiviteten "kan være i konkurranse med virksomheter som ikke er kompensasjonsberettiget" (vilkår 2). Direktoratet gir veiledning om innholdet i vilkåret om "økonomisk aktivitet", og gir anvisning på noen typetilfeller der det hhv. skal anses for å foreligge og ikke foreligge økonomisk aktivitet. Der kommunens inntekter fra publikumsbetaling verken dekker kostnader til oppføring eller drift, og publikums adgang til svømmehallen fremstår som en måte å utnytte anlegges restkapasitet, vil det regelmessig ikke foreligge økonomisk aktivitet.

Sist oppdatert 06.10.22

Group 26 Created with Sketch.
Ta kontakt hvis du ikke har tilgang til kilden